↑ Terug naar 1974 / 2014

Interview Wil Steenbergen

EPSON MFP image

Wil, Greet (en zoon Wim) Steenbergen, al 40 jaar met de abcouder autocross verbonden.

 

Ik heb mezelf op de koffie uitgenodigd en natuurlijk neem ik dan een koekje mee. Op gesprek bij Wil zitten we in het tuinhuis want daar mag hij roken. Het wordt een gesprek met als opening de bekers en prijzen die Wil in de eerste edities van de abcouder cross zélf heeft gewonnen. Die bekers hebben nog steeds een ereplaats boven in de vitrinekast !

 

Wil en zoon Wim hebben in hun actieve carrière veel prijzen gewonnen. Eerst natuurlijk Wil met de diverse crossauto’s variërend van zo’n oude Amerikaanse V8 naar eigenbouw kevertjes met stevig getunende Porsche motoren. Later ging zoon Wim met een verlaagd kevertje de strijd aan op de NK en Europokal wedstrijden. In 2000 is zoon Wim zelf nog kampioen van de autocrossvereniging in Duitsland geworden. Veel foto’s en krantenartikelen zijn door Wil verzameld in een mooi fotoboek.

EPSON MFP imageEPSON MFP imageEPSON MFP image

Na in de begin jaren als actief rijder met succes in de abcouder autocross betrokken te zijn geweest, is Wil begin 80 jaren  in het bestuur van de Stichting Autocross Abcoude e.o. gekomen. En direct vanaf het begin als de nieuwe voorzitter. De lijnen uitgezet samen met onder andere Gerard van der Wilt, Henk De Haan. Wil is 20 jaar de voorzitter geweest dus de juiste persoon om eens te vragen wat er zo speciaal is aan deze lokale crosswedstrijd….

 

Nadat er vóór 1974 al een tweetal crossen door de Ezaco in Abcoude waren georganiseerd zijn een aantal Abcoudenaren zoals Niek Gentenaar, Jaap van Blokland, Theo Katee bij elkaar gekomen en hebben samen met de Stichting Feestelijkheden Abcoude besloten om aan het einde van de feestweek een eigen autocrosswedstrijd te organiseren. Voor de crossactiviteiten werd direct een eigen Stichting opgericht en er tegenaan. SFA heeft de vergunningen en SAA de mensen.  De rijders maakten zelf een potje om de eerste kosten op te vangen en de eerste cross werd een feit. Later is door het bestuur het oprichtingsgeld terugbetaald en is het Stichtingsbestuur onafhankelijk van de rijders verder gegaan.

 

Er zijn in de loop van de jaren al wel een aantal locaties crossterrein rondom Abcoude gebruikt, o.a. De Piet van Wijngaartlaan, Bij het Spoor, Achter de Kerk, Bij het Zwembad, het land van Bart de Vries voor de A2 en dan nu bij Thijs Meijers aan de overzijde van de A2. Diverse terreinen omdat ook Abcoude in deze 40 jaar steeds groter is geworden, uitgebreid met woonwijken en bedrijvengebieden.

 

Wat ook veranderde in de loop van de jaren was de close band met de Stichting Feestelijkheden. SFA pakte in het dorp ook in de feestweek de zaterdag bij de festiviteiten met o.a. een Jazz festival en daardoor is in overleg de cross naar de zaterdag voorafgaand aan de feestweek verschoven. En tegelijkertijd de Stichtingen geheel los van elkaar gekoppeld.

 

Wat wel altijd is gebleven is dat deze cross nog steeds georganiseerd wordt met strobalen. Vroeger was dit nu eenmaal zo dat de baan afscheiding met strobalen gemaakt werd, tegenwoordig worden in den lande vooral diepe greppels gegraven en autobanden gebruikt. In Abcoude zijn dit dus nog steeds de strobalen. Strobalen zorgden ervoor dat auto’s zich vastreden en soms zelfs door de hete uitlaat op het stro voor een klein brandje zorgden, dit was spektakel. Maar niet alleen de strobalen zorgden voor de sfeer, er werden in vroeger jaren ook springschansen en chicanes in het circuit neergelegd. Alles voor het spektakel, alles voor het publiek.

EPSON MFP imageEPSON MFP imageEPSON MFP image

In de 70e jaren waren er 2 klassen, de 4 cilinders en de 6en8 cilinder. De stockcars zijn echte klei auto’s, toen later de terreinen meer “veen” ondergrond werden kwamen deze rijders niet meer. Maar des te meer 4 cilinder deelnemers zijn er gekomen. Tijdens de cross wedstrijden werden er in vroeger dagen altijd pauze acts georganiseerd. Zo zijn er meerdere keren parachutespringers geweest, maar ook grasmaaierraces, motorcross, een Dakar vrachtwagen demonstratie, traktorpulling. Maar in de 90e jaren is er dan voor de pauze acts geen tijd meer. Het grote succes van de crossdag doet in de loop van de jaren het deelnemersaantal enorm groeien. Niet alleen met heren maar vooral dames, want deze wilden ook graag mee doen. Inmiddels zijn er 6 volle groepen van elk 20 heren en dan ook nog eens 2 groepen met elk 20 dames. Een druk programma, een volle dag.

EPSON MFP imageEPSON MFP imageEPSON MFP image

In 2000 heeft Wil na 20 jaar dienstverband zijn voorzitterstaken aan Olaf van der Wijngaard overgedragen. Toen al was Olaf de vaste speaker bij de club en heeft hij deze functie uitgebreid met het voorzitterschap.

 

Een mooi verhaal vanmiddag van Wil gaat over de afvalrace. In den beginne van de autocross Abcoude werd er nog niet zo geïnvesteerd in de crossauto als tegenwoordig. Een autoje zo van de weg af, snel een balk achter de stoel onder het dak en dan crossen. Aan het eind van de dag een afvalrace en toen deed aan de afvalrace echt alles wat reed ook nog mee. Was ook wel logisch want het autotje had niet meer dan 50 gulden gekost. En er werden toen door de Stichting ook nog een aantal oud-ijzer handelaren opgetrommeld en die kochten eind van de dag dan het autotje nog van de crosser. Een hele dag crossplezier zonder kosten…..  Low budget autocrossen is toen uitgevonden.

 

Inmiddels in 2014 is Wil met pensioen. Zoon Wim is doorgegaan met het straatmakersbedrijf en Wil geniet van zijn oude dag. Maar over de abcouder autocross kan hij nog heel veel vertellen. …