↑ Terug naar 1974 / 2014

Interview Henk de Haan

EPSON MFP image EPSON MFP image

Ik ben te vroeg op onze afspraak. De deur van de schuur staat open en daar komt geluid uit. Ik loop daar naar binnen en daar zit Henk. Hij is nog aan het rommelen aan een remtrommel van een BMW motorfiets. De schuur staat vol met motorfietsen waaronder ook een heel speciale BMW uit 1939, een racemotor…  Later aan de koffie komt een Motortijdschrift op tafel  en vertelt Henk vol vuur over zijn huidige hobby. Trouwens ook vroegere hobby, want als 16 jarige ging hij al op zijn brommertje naar Zantvoort om daar naar de motorraces te kijken..

Maar ik ben hier gekomen om met Henk eens te praten over die andere hobby, de autocross. En dan natuurlijk vooral die beruchte autocross van Abcoude. De Stichting Autocross Abcoude is in 1974 opgericht. Samen met o.a. Niek Gentenaar, Jaap van Blokland zat ook Henk de Haan in het bestuur.

Henk was al voor deze wedstrijd in 1974 bezig met de cross. Henk is een echte keverman. Want dat was toen dé auto, er waren er ten eerste heel veel van en ten tweede wellicht het belangrijkste ze waren nog heel goedkoop ook. Als je er een voor 50 gulden kocht dan had je een dure kever gekocht. Hoge kevers, lage kevers, verkorte of versmalde kevers. Henk heeft al deze types gebouwd, zelf mee gereden en ook voor andere rijders gebouwd.  De foto’s zeggen dan genoeg. Best leuk om de kevers nog voorbij te zien komen, sommige nog met een linnen dakje. Of zo’n gekleurd winscherm voor het schuifdak bovenop. Maakte voor de cross toen der tijd allemaal niet uit. Het glas mocht blijven zitten, slechts een houten balk achter de stoel was voldoende voor de veiligheid.

In 1972 was de toenmalige gemeentesecretaris Jo van Cats één van de gangmakers om een autocrosswedstrijd in Abcoude te organiseren. Die eerste wedstrijden in 72 en 73 werden door Ezaco georganiseerd. In 74 werd de Stichting opgericht, te samen met Stichting Feestelijkheden Abcoude want zij hadden de benodigde vergunningen, werd de eerste wedstrijd verreden.

Een anekdote uit de eind 70e jaren is dat er een bestuursvergadering was en dat niemand het met elkaar eens was en dat iedereen opstapte, slechts Henk bleef zitten… Henk heeft toen een nieuw bestuur gevormd met o.a. Wil Steenbergen, Gerard de Wilt. Als ook Henk toen was opgestapt was er geen cross meer geweest…

Een ander verhaal is over de vaantjes. In de eerste jaren was Henk naar een motorfiets evenement geweest en had hij een vaantje ontvangen. Leuk idee, moeten we bij de autocross ook doen. En vanaf 1976 zijn er de bekende vaantjes uitgereikt aan de deelnemers. Vaantjes in allerlei soorten, maten en opdrukken. In veel schuren rondom Abcoude en omgeving hangen zij op een prominente plek als aandenken voor de deelnemer.

Het logo van Autocross  Abcoude, de 2 bekende kevertjes, is ook zo’n verhaal. Wim Poster de lokale kapper en natuurlijk ook autocrosser want wie is dat niet in Abcoude, die had een neefje met tekentalent. Deze Chris heeft het logo ontworpen. Onder de oudste tekeningen staat ook zijn naam er zelfs nog bij.  Een ‘wist je dat’je` voor de insiders.

De Stockcars oftewel de 6 en 8 cilinderklasse. Ja, die klasse was er toen in de 70e en 80e jaren, een fanatieke groep van rijders die vooral rondom Oudewater vandaan kwamen. Zoals Toon Vronik met zijn V8 ziekenauto met de tekst ´wie zeurt krijgt een beurt`.   Het is jammer dat de stockcarrijders geen zin meer hebben om op onze wedstrijd mee te doen. Het was een speciaal geluid wat zij mee brachten.

De prijsuitreikingen toen waren nog niet op de cross zoals nu. Nee, men ging na afloop van de wedstrijd naar de KeesBonZaal in het centrum van Abcoude. Alle rijders kregen daar hun winstpremie, bekers en vaantje uitgereikt. Alleen dat duurde meestal even, want het bestuur moest eerst het crossveld opruimen. In de wachttijd op de prijsuitreiking ging er alvast menig biertje door…

Inmiddels is ook zoon Jan aangeschoven bij ons aan tafel. Ook Jan is altijd een fanatieke crosser geweest. Jan ging als kleine jongen altijd al mee, maar had ook al snel zijn eigen keveronderstel waar hij thuis op het erf mee aan het crossen was.  Samen met Sander Ligterink kattenkwaad uithalen. Maar Jan is vooral een techneut. Bouwde verlaagde kevers, motoren en versnellingsbakken. En won 3 NK wedstrijden op rij met zijn Sport 1600. Samen bladeren we nog eens door het fotoboek heen.

Henk de Haan kan 5 kwartier in een uur over de cross praten. Bijzondere verhalen over de cross heb ik vandaag weer gehoord. Leuk om te horen hoe het er `vroeger` aan toe ging.

EPSON MFP imageEPSON MFP image