↑ Terug naar 2014 Berichten

2014 Persbericht

 

Autocross Abcoude 40 jaar

 

Zaterdag 23 augustus is het zover. De 40ste editie van de beroemde autocross van Abcoude. Dit jaar dus nog specialer dan alle voorgaande jaren. Zo speciaal dat zelfs de burgemeester niet ontbreekt. Burgemeester Maarten Divendal zal om 12.00 uur de eerste startvlag hanteren.

Vanwege onze 40ste editie hebben we ook uiteraard een speciaal programma.  In de 70e jaren was er geen autocross als daar dan niet de parachutespringers bij waren. Dit jaar hebben we hen er weer bij. De demonstratie begint om ca 15 uur. Spektakel vanuit de lucht .

Onze grote dank gaat dit jaar uit naar landeigenaar Bart de Vries. We mogen weer een aantal percelen van hem gebruiken om ons evenement te kunnen organiseren. Ook de medewerking van de Gemeente De Ronde Venen mag genoemd worden omdat we van Burg.Des Tombesweg / Doude van Troostwijkstraat via de bouwkavel Winkeldijk naar het crossterrein moeten.

Vanwege de 40ste editie is ook de website aangepast en ingericht naar hoe de autocross vroeger was. Interviews met de oprichters, wedstrijdleiders en speakers die jaren lang aan het evenement invullen gaven. Veel foto’s en films.  Zeker een bezoekje waard: www.autocrossabcoude.nl

Maar nog liever zien we u op ons evenement. De hele middag actie. Botsingen, auto’s in de sloot, op de strobalen, racen en raggen.  Ook uw kinderen hebben een fantastische middag.  Sport, Spel en Spektakel.

De magie van de Grand Prix van Abcoude laat zich moeilijk in woorden vatten. Het is een belevenis die anders en intenser is dan alle andere autocross-races op de kalender. Voor een coureur is het altijd de meest hectische dag van het jaar, op en naast de baan. Je hebt voortdurend mensen om je heen en dat maakt het lastig de juiste focus te behouden.

Het racen over het smalle circuit van Abcoude vereist  een andere benadering dan welke andere wedstrijd dan ook. Zeker aan het begin moet je voorzichtig zijn en niet te veel risico’s nemen om een snelle tijd te willen noteren. In het begin staat het gras nog op de baan en duurt het altijd even voordat de juiste afstelling van een auto gevonden is. Op een willekeurig ander circuit kan je altijd nog wel een foutje veroorloven. In Abcoude zijn geen uitloopstroken van weiland en zit je meteen in de sloot als je je ergens verremt. Voor mijn gevoel kan een goede coureur op een dergelijk circuit met zo’n hoge moeilijkheidsgraat zich beter onderscheiden dan elders en dat vind ik mooi.

Het komt in Abcoude aan op een bepaald gevoel dat je als coureur moet hebben en de een heeft dat nu eenmaal meer dan de ander. Ook in andere raceklassen zoals bijvoorbeeld de Formule 1 zie je nu eenmaal dat de betere coureurs op lastige circuits altijd vooraan rijden.  Racen in Abcoude vereist lef en verstand. De truc is om daar een gulden middenweg in te vinden, waarbij zelfbeheersing het sleutelwoord is. In de manches moet je vooral zoveel mogelijk ronden maken, in een flow zien te komen, uitvinden waar de verraderlijke gaten en  bulten in het circuit zitten en vooral alles heel houden. Pas in de finale moet je er dan vol voor gaan en toch je verstand gebruiken.

De afgelopen jaren is de dominantie van de verlaagde kevers enorm. Zij hebben voor deze wedstrijd hun huiswerk goed gedaan, zijn snel en betrouwbaar. Nu is het taak aan de andere deelnemers  om ook de stap vooruit te zetten. Dit jaar zijn het de toerwagens die het hun lastig gaan maken. Maar ook de eigenbouw frames genaamd sprinters zijn erg goed op het hobbelige circuit.

Graag tot ziens op 23 augustus bij de Grand Prix van Abcoude!

Entree volwassenen EUR 8.– , kinderen EUR 4.—Parkeren EUR 2.—