↑ Terug naar 1974 / 2024

Interview Erik Ouwersloot

Erik Ouwersloot, een autocrossliefhebber van het eerste uur.

Maar óók de man die het logo van Autocross Abcoude heeft ontworpen. Ontworpen? Nee, geleend is een beter woord. Het komt van een Hot Rod Magazine uit Engeland en Erik heeft het functioneel gemaakt voor de Stichting Autocross Abcoude.  Dit is dan ook gelijk het enige wat Erik nog aan memorabilia heeft uit die tijd. Na een aantal jaren van omzwervingen door Nieuw Zeeland en de VS is hij nu woonachtig in Californië, maar o.a . door de verhuizingen en ander ongemak is hij zo’n beetje alle crossfoto’s en crossitems van toen kwijt,  zijn verloren gegaan. Inmiddels is Erik 61 en werkzaam voor Webasto in de USA afdeling klimaat temperatuur beheersing werkvoertuigen, dus bv airco’s in traktors of mijnbouwmachines, heavy equipment e.d.  Hoewel nog regelmatig in Nederland zijn er al regelmatig Engelse woorden in zijn spreektaal opgenomen.   abcoude_logo

De autocrossliefde heeft hij als kleine jongen meegekregen van zijn oudere broers. Eenmaal groter werden de auto’s gebouwd bij Willem Verhoef, gewoon op het erf. Later konden de volgende generaties crossers bij Willem beschikken over een schuur. Legendarisch is de 8 baan wedstrijd van Abcoude. Hij vergeet nooit meer de grote Citroen DS – een snoek – die zich in de zijkant boort van een andere deelnemer…  Er kon toen op de cross veel, maar dit ging toen ook al te ver…

Hoewel Erik vooral de autocross van Abcoude reed heeft hij ook op Zandvoort aan het achteruitrijden mee gedaan.  Het verhaal wil dat dit TROS tv programma is ontstaan in de kroeg van Abcoude… Erik en vrienden waren daar aan het nadenken over de volgende invulling van de cross Abcoude en daar was ook een tv-producent aanwezig.  “De gozer met de meeste pk’s wint… De gozer met de meeste lef zou moeten winnen…. We gaan achteruitrijden!!”  Een idee voor een tv-programma was geboren…

Nadat in 1974 de Stichting Autocross Abcoude door de coureurs was opgericht heeft Erik nooit deel uitgemaakt van het bestuur, want simpel dan mag je niet mee doen aan de wedstrijd. Wel was hij als vrijwilliger betrokken bij de organisatie van de wedstrijden. De rijders hebben door een “aandeel” van 150 gulden te storten de Stichting opgericht en de rijders kregen een vast nummer. Erik’s nummer werd de 21. Veel wedstrijden reed hij met een VW kever buggy chassis. Een 40cm ingekort onderstel met als motor een Ford 12M 2 liter . Hij had de stoel in het midden gemaakt en een dakje van een Kever Ovaal gebruikt. Dit was zijn race kever waar hij ook andere wedstrijden zoals  in IJsselstein, Soest of Blauwhuis mee reed. Voor het spektakel Abcoude werd ook nog wel eens een standaard auto gebruikt. Zoals toen een Volkswagen Variant model 3 gesloopt werd. Soms zou je willen dat je zo’n auto gewoon hoog en droog weggezet zou hebben. Die hebben nu een heel hoge verzamelaarswaarde!

Een mooi verhaal is over de vlag voor de manchewinnaar. De winnaar van de manche mag een rondje met de wedstrijdvlag, een traditie van toen die nog steeds is..  Erik had gewonnen en rijdt het ere rondje maar levert daarna de vlag niet in. De volgende manche wint hij niet maar hij rijdt wel weer een rondje met de vlag…. De meisjes van de telling overstuur en gaven hem de winnaarspunten erbij….. Stond hij wel heel makkelijk in de finale…. …  Maar ja, in de finale die dag waren de meisjes  de telling kwijt en zijn er meerdere coureurs die een extra ronde gereden hebben en toch niet gewonnen hadden…. Ook dat kon toen in Abcoude. Ook berucht is het verhaal dat winstpremies alleen door deelnemers uit Abcoude gewonnen konden worden…. Won iemand van buiten, dan ging toch de prijs naar de best geklasseerde Abcoudenaar … Allemaal mogelijk tijdens die beruchte / beroemde wedstrijd van het jaar.

Erik kan nog steeds de cross niet loslaten. Indien hij in Nederland is, dan altijd even bij Willem Verhoef langs en bijpraten. Hij heeft ook de Volkswagens niet kunnen loslaten. In Californië rijdt hij als weekendauto een 1964 Kever Cabrio. In Nederland heeft hij een 1959 Enzmann model. Deze afgeleide van een Volkswagen Kever is helemaal van nul af gerestaureerd door Nico Kennis uit Vinkeveen. Een hele mooie auto die het weekend van  begin juni op een show van het Louwman Museum in Den Haag heeft gestaan. Ook een reden voor Erik om samen met zijn vrouw naar Nederland af te reizen.

Ik ben benieuwd of hij de tijd kan en mag vrijmaken om bij onze 40ste editie aanwezig te zijn..

enzmann